This document is an excerpt from the EUR-Lex website
Document 62021CB0460
Case C-460/21: Order of the Court (Eighth Chamber) of 7 February 2022 (request for a preliminary ruling from the Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa — CAAD) — Portugal) — Vapo Atlantic SA v Autoridade Tributária e Aduaneira (Reference for a preliminary ruling — Article 99 of the Rules of Procedure of the Court — Excise duties — Directive 2008/118/EC — Article 1(2) — Levying, for specific purposes, of other indirect taxes — ‘Specific purposes’ — Definition — Financing of a public undertaking holding the concession contract in respect of the national road network — Objectives of environmental sustainability and reducing accidents — Purely budgetary purpose — Refusal to reimburse a tax based on unjust enrichment — Conditions)
Věc C-460/21: Usnesení Soudního dvora (osmého senátu) ze dne 7. února 2022 (žádost o rozhodnutí o předběžné otázce Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD) – Portugalsko) – Vapo Atlantic SA v. Autoridade Tributária e Aduaneira („Řízení o předběžné otázce – Článek 99 jednacího řádu Soudního dvora – Spotřební daně – Směrnice 2008/118/ES – Článek 1 odst. 2 – Výběr dalších nepřímých daní ze zvláštních – ‚Zvláštní důvody‘ – Pojem – Financování veřejnoprávního podniku, který je držitelem koncese na vnitrostátní silniční síť – Cíle snížení nehodovosti a environmentální udržitelnosti – Čistě rozpočtový důvod – Odmítnutí vrátit daň založené na bezdůvodném obohacení – Podmínky“)
Věc C-460/21: Usnesení Soudního dvora (osmého senátu) ze dne 7. února 2022 (žádost o rozhodnutí o předběžné otázce Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD) – Portugalsko) – Vapo Atlantic SA v. Autoridade Tributária e Aduaneira („Řízení o předběžné otázce – Článek 99 jednacího řádu Soudního dvora – Spotřební daně – Směrnice 2008/118/ES – Článek 1 odst. 2 – Výběr dalších nepřímých daní ze zvláštních – ‚Zvláštní důvody‘ – Pojem – Financování veřejnoprávního podniku, který je držitelem koncese na vnitrostátní silniční síť – Cíle snížení nehodovosti a environmentální udržitelnosti – Čistě rozpočtový důvod – Odmítnutí vrátit daň založené na bezdůvodném obohacení – Podmínky“)
Úř. věst. C 138, 28.3.2022, p. 5–5
(BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)
Úř. věst. C 138, 28.3.2022, p. 4–4
(GA)
|
28.3.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
C 138/5 |
Usnesení Soudního dvora (osmého senátu) ze dne 7. února 2022 (žádost o rozhodnutí o předběžné otázce Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD) – Portugalsko) – Vapo Atlantic SA v. Autoridade Tributária e Aduaneira
(Věc C-460/21) (1)
(„Řízení o předběžné otázce - Článek 99 jednacího řádu Soudního dvora - Spotřební daně - Směrnice 2008/118/ES - Článek 1 odst. 2 - Výběr dalších nepřímých daní ze zvláštních - ‚Zvláštní důvody‘ - Pojem - Financování veřejnoprávního podniku, který je držitelem koncese na vnitrostátní silniční síť - Cíle snížení nehodovosti a environmentální udržitelnosti - Čistě rozpočtový důvod - Odmítnutí vrátit daň založené na bezdůvodném obohacení - Podmínky“)
(2022/C 138/05)
Jednací jazyk: portugalština
Předkládající soud
Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD)
Účastnice původního řízení
Žalobkyně: Vapo Atlantic SA
Žalovaná: Autoridade Tributária e Aduaneira
Výrok
Usnesením Soudního dvora ze dne 7. dubna 2022 Soudní dvůr (osmý senát) rozhodl:
|
1) |
Článek 1 odst. 2 směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16. prosince 2008 o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice 92/12/EHS musí být vykládán v tom smyslu, že poplatek, z něhož jsou příjmy obecně určeny veřejnoprávnímu podniku, který je držitelem koncese na vnitrostátní silniční síť, a jehož struktura nenaznačuje žádný úmysl odradit od spotřeby hlavních pohonných hmot v silniční dopravě, není vybírán ze „zvláštních důvodů“ ve smyslu tohoto ustanovení. |
|
2) |
Unijní právo musí být vykládáno v tom smyslu, že brání tomu, aby vnitrostátní orgány mohly odůvodnit své odmítnutí vrátit nepřímý poplatek, který je v rozporu se směrnicí 2008/118, tím, že předpokládají přenesení tohoto poplatku na třetí osoby, a tudíž bezdůvodné obohacení osoby povinné k poplatku. |
(1) Datum doručení: 26.7.2021.