EVROPSKA KOMISIJA
Bruselj, 23.11.2021
COM(2021) 710 final
2021/0368(NLE)
Predlog
IZVEDBENI SKLEP SVETA
o spremembi Izvedbenega sklepa (EU) 2018/1490 glede dovoljenja Madžarski, da za nadaljnje obdobje uporablja posebni ukrep, ki odstopa od člena 287 Direktive 2006/112/ES
OBRAZLOŽITVENI MEMORANDUM
V skladu s členom 395(1) Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (v nadaljnjem besedilu: direktiva o DDV) lahko Svet soglasno na predlog Komisije kateri koli državi članici dovoli, da uvede posebne ukrepe, ki odstopajo od določb navedene direktive, za poenostavitev postopka obračunavanja DDV ali za preprečevanje nekaterih vrst davčnih utaj ali izogibanja davkom.
V dopisu, ki ga je Komisija evidentirala 19. aprila 2021, je Madžarska zaprosila za dovoljenje, da do 31. decembra 2024 še naprej uporablja ukrep, ki odstopa od člena 287 direktive o DDV in bi ji omogočil, da davčne zavezance, katerih letni promet ne presega 48 000 EUR v protivrednosti v nacionalni valuti, oprosti plačila DDV.
V skladu s členom 395(2), drugi pododstavek, direktive o DDV je Komisija z dopisom z dne 28. junija 2021 o zahtevi Madžarske obvestila druge države članice. Komisija je z dopisom z dne 29. junija 2021 Madžarsko uradno obvestila, da ima vse informacije, potrebne za presojo zahteve.
1.OZADJE PREDLOGA
•Razlogi za predlog in njegovi cilji
V skladu s poglavjem 1 naslova XII direktive o DDV lahko države članice uporabijo posebne ureditve za mala podjetja, vključno z možnostjo oprostitve davčnih zavezancev, ki ne dosegajo določene višine letnega prometa. Ta oprostitev pomeni, da davčnim zavezancem ni treba obračunavati DDV na dobavljeno blago, posledično pa ne morejo odbiti vstopnega DDV.
V skladu s členom 287 direktive o DDV lahko države članice, ki so pristopile po 1. januarju 1978, oprostijo davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneskov v nacionalni valuti po menjalnem tečaju na dan njihovega pristopa, ki so določeni v navedenem členu.
V skladu s točko 12 člena 287 direktive o DDV lahko Madžarska oprosti plačila DDV tiste davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneska 35 000 EUR v nacionalni valuti po menjalnem tečaju na dan njenega pristopa.
Madžarski je bilo z Izvedbenim sklepom Sveta (EU) 2018/1490 dovoljeno, da do 31. decembra 2021 uporablja višji prag in tako oprosti plačila DDV davčne zavezance, katerih letni promet ni presegal protivrednosti zneska 48 000 EUR v nacionalni valuti po menjalnem tečaju na dan njenega pristopa.
Dovoljenje, da se lahko oprostitev po letu 2021 še naprej uporablja za davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneska 48 000 EUR v HUF, bi pomenilo znatno poenostavitev za osebe, ki upravljajo razmeroma mala podjetja. Davčnim zavezancem, za katere velja ta oprostitev, ni treba odbiti in plačati DDV, biti identificiran za namene DDV ali voditi popolne podrobne evidence obdavčljivih transakcij. Zaradi teh poenostavitev lahko lastniki malih podjetij namenijo več časa in sredstev za razvoj svojega poslovanja. Ukrep odstopanja ostaja za davčne zavezance neobvezen. Zato lahko mala podjetja, katerih promet ne presega praga, še vedno uveljavljajo svojo pravico do uporabe splošne ureditve DDV.
Poleg tega so stroški pobiranja DDV od davčnih zavezancev, ki poslujejo z razmeroma nizkim prometom, ki izhajajo iz zagotavljanja storitev za davkoplačevalce tem davčnim zavezancem in revizije njihovih davčnih napovedi, nesorazmerno visoki v primerjavi z zneskom pobranega davka. V skladu s tem lahko davčna uprava z oprostitvijo plačila DDV za male podjetnike usmeri več sredstev v preprečevanje davčnih goljufij, utaj in izogibanja davkom in boj proti njim ter v izboljšanje kakovosti storitev za davkoplačevalce in učinkovitosti pobiranja DDV od velikih poslovnih subjektov.
Ukrep ne vpliva bistveno na skupni znesek prihodkov od DDV ali skupni znesek davčnih prihodkov, zbranih na ravni končne potrošnje.
Ukrep odstopanja, ki poenostavlja obveznosti malih gospodarskih subjektov, je v skladu s cilji, ki si jih je Evropska unija zastavila za mala podjetja.
Zato bi bilo primerno Madžarski dovoliti, da ukrep odstopanja uporablja do 31. decembra 2024.
•Skladnost z veljavnimi predpisi s področja zadevne politike
Ukrep odstopanja je v skladu s cilji Direktive Sveta (EU) 2020/285, ki spreminja člene 281 do 294 direktive o DDV glede posebne ureditve za mala podjetja, ki izhaja iz akcijskega načrta za DDV, njen cilj pa je ustvariti sodoben in poenostavljen sistem za ta podjetja. Njegov namen je zlasti zmanjšati stroške upoštevanja predpisov v zvezi z DDV in izkrivljanje konkurence na nacionalni ravni in na ravni EU, zmanjšati negativen vpliv učinka praga in olajšati izpolnjevanje obveznosti podjetij ter spremljanje, ki ga izvajajo davčne uprave.
Poleg tega je prag 48 000 EUR v skladu z Direktivo (EU) 2020/285, saj državam članicam omogoča, da določijo prag letnega prometa, ki je potreben za oprostitev plačila DDV, na največ 85 000 EUR (ali protivrednost tega zneska v nacionalni valuti).
Podobna odstopanja za oprostitev plačila DDV so bila odobrena drugim državam članicam za davčne zavezance, katerih letni promet je pod določenim pragom, kot je določeno v členih 285 in 287 direktive o DDV. Nizozemski je bil odobren prag v višini 25 000 EUR; Italiji prag v višini 30 000 EUR; Belgiji prag v višini 25 000 EUR, Luksemburgu prag v višini 35 000 EUR; Poljski, Latviji in Estoniji je bil odobren prag v višini 40 000 EUR; Litvi prag v višini 55 000 EUR; Hrvaški prag v višini 45 000 EUR; Malti prag v višini 30 000 EUR; Sloveniji prag v višini 50 000 EUR; Romuniji pa prag v višini 88 500 EUR.
Odstopanja od direktive o DDV bi morala biti vedno časovno omejena, da se lahko ocenijo njihovi učinki. Poleg tega je podaljšanje veljavnosti posebnega ukrepa do 31. decembra 2024, ki ga je zahtevala Madžarska, usklajeno z zahtevami Direktive (EU) 2020/285. Ta direktiva določa 1. januar 2025 kot datum, na katerega bodo morale države članice uporabiti nacionalne določbe, ki jih morajo sprejeti za uskladitev z njo.
Predlagani ukrep je torej v skladu z določbami direktive o DDV.
•Skladnost z drugimi politikami Unije
Komisija nenehno poudarja potrebo po preprostejših pravilih za mala podjetja. V zvezi s tem je marca 2020 sprejela strategijo za MSP za trajnostno in digitalno Evropo, v kateri se je zavezala, da si bo še naprej prizadevala za zmanjšanje bremena za MSP. Cilj zmanjšanja regulativnega bremena za MSP je eden od stebrov te strategije. Kar zadeva fiskalna pravila, je ta posebni ukrep v skladu s takimi cilji. Prav tako je v skladu z akcijskim načrtom za pravično in preprosto obdavčitev iz leta 2020, ki podpira strategijo za okrevanje in potrjuje, da so stroški izpolnjevanja davčnih obveznosti v EU še vedno visoki in običajno znatno višji za mala kot za velika podjetja.
2.PRAVNA PODLAGA, SUBSIDIARNOST IN SORAZMERNOST
•Pravna podlaga
Člen 395 direktive o DDV.
•Subsidiarnost (za neizključne pristojnosti)
Predlog je, glede na določbo v direktivi o DDV, na kateri temelji, v izključni pristojnosti Evropske unije. Načelo subsidiarnosti se zato ne uporablja.
•Sorazmernost
Ta sklep se nanaša na dovoljenje, izdano državi članici na njeno zahtevo, in ne pomeni nobene obveznosti.
Zaradi omejenega področja uporabe odstopanja je posebni ukrep sorazmeren z želenim ciljem, tj. s poenostavitvijo pobiranja davkov za male davčne zavezance in za davčno upravo.
•Izbira instrumenta
Predlagani instrument je izvedbeni sklep Sveta.
V skladu s členom 395 direktive o DDV lahko samo Svet na predlog Komisije soglasno odobri odstopanje od skupnih predpisov o DDV. Izvedbeni sklep Sveta je najustreznejši instrument, saj se lahko naslovi na posamezno državo članico.
3.REZULTATI NAKNADNIH OCEN, POSVETOVANJ Z DELEŽNIKI IN OCEN UČINKA
•Posvetovanja z deležniki
Posvetovanje z deležniki ni bilo opravljeno. Ta predlog temelji na zahtevi Madžarske in zadeva le to državo članico.
•Ocena učinka
Predlog za izvedbeni sklep Sveta dovoljuje Madžarski, da davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneska 48 000 EUR v HUF, še naprej oprošča plačila DDV. Osebam, katerih obdavčljivi promet ne presega praga, se ne bo treba registrirati za namene DDV, zato se bo upravno breme zaradi ukrepa zanje zmanjšalo, saj jim ne bo treba hraniti dokumentacije o DDV ali predložiti obračunov DDV. Ukrep bo posledično lahko imel pozitiven učinek na davčno upravo, saj bo zmanjšal njeno upravno breme.
Po navedbah madžarskih organov se razlogi, zaradi katerih je bil uveden višji prag, niso spremenili. Do 31. decembra 2020 je bilo 766 118 davčnih zavezancev, katerih letni promet ni presegal protivrednosti zneska 48 000 EUR v HUF, oproščenih DDV, kar je 14 % več kot pred uvedbo višjega praga leta 2019. Madžarska je poudarila, da se prihodki davčnih zavezancev, ki so upravičeni do osebne oprostitve, povečujejo z izboljšanjem gospodarstva, kar je treba upoštevati pri določanju praga. Vendar se je po letu 2019 le tretjina davčnih zavezancev, ki so bili prej zavezanci za DDV in katerih letni promet ni bil višji od protivrednosti zneska 48 000 EUR v HUF, odločila za oprostitev plačila DDV.
Kar zadeva vpliv na proračun v letu 2019, je glede na informacije, ki jih je predložila Madžarska, povečanje praga na podlagi Izvedbenega sklepa Sveta (EU) 2018/1490 s protivrednosti zneska 35 000 EUR na protivrednost zneska 48 000 EUR v HUF od 1. januarja 2019 povzročilo proračunske izgube v višini 7,3 milijarde HUF (približno 0,1 do 0,2 % prihodkov iz DDV v smislu računovodstva na podlagi nastanka poslovnega dogodka).
Ukrep odstopanja bo za davčne zavezance neobvezen. Davčni zavezanci bodo imeli možnost, da se odločijo za splošno ureditev DDV v skladu s členom 290 Direktive 2006/112/ES.
•Temeljne pravice
Predlog nima posledic za varstvo temeljnih pravic.
4.VPLIV NA PRORAČUN
Po začetku veljavnosti Uredbe Sveta (EU, Euratom) 2021/769 z dne 30. aprila 2021 o spremembi Uredbe (EGS, Euratom) št. 1553/89 o dokončni enotni ureditvi zbiranja lastnih sredstev, pridobljenih iz davka na dodano vrednost, Madžarska ne bo izračunavala nadomestil od poročila o osnovi za lastna sredstva iz naslova DDV za proračunsko leto 2021 dalje.
2021/0368 (NLE)
Predlog
IZVEDBENI SKLEP SVETA
o spremembi Izvedbenega sklepa (EU) 2018/1490 glede dovoljenja Madžarski, da za nadaljnje obdobje uporablja posebni ukrep, ki odstopa od člena 287 Direktive 2006/112/ES
SVET EVROPSKE UNIJE JE –
ob upoštevanju Pogodbe o delovanju Evropske unije,
ob upoštevanju Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost in zlasti člena 395(1) Direktive,
ob upoštevanju predloga Evropske komisije,
ob upoštevanju naslednjega:
(1)V skladu s členom 287, točka 12, Direktive 2006/112/ES lahko Madžarska oprosti plačila davka na dodano vrednost (DDV) tiste davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneska 35 000 EUR v nacionalni valuti po menjalnem tečaju na dan njenega pristopa.
(2)Z Izvedbenim sklepom Sveta (EU) 2018/1490 je Madžarska dobila dovoljenje, da uvede posebni ukrep, ki odstopa od člena 287 Direktive 2006/112/ES in s katerim lahko davčne zavezance, katerih letni promet ne presega protivrednosti zneska 48 000 EUR v nacionalni valuti po menjalnem tečaju na dan njenega pristopa k Uniji, oprosti plačila DDV do 31. decembra 2021 ali do začetka veljavnosti direktive o spremembi določb členov 281 do 294 Direktive 2006/112/ES, odvisno od tega, kar nastopi prej (v nadaljnjem besedilu: posebni ukrep).
(3)Z dopisom, ki ga je Madžarska 19. aprila 2021 poslala Komisiji, je zaprosila za dovoljenje, da še naprej uporablja posebni ukrep do 31. decembra 2024, tj. do datuma, do katerega morajo države članice prenesti Direktivo Sveta (EU) 2020/285, ki določa enostavnejša pravila o DDV za mala podjetja. Navedena direktiva državam članicam omogoča tudi, da oprostijo davčne zavezance, katerih letni promet v državi članici ne presega praga 85 000 EUR ali protivrednosti v nacionalni valuti.
(4)Na podlagi drugega pododstavka člena 395(2) Direktive 2006/112/ES je Komisija z dopisom z dne 28. junija 2021 posredovala zahtevo Madžarske drugim državam članicam. Z dopisom z dne 29. junija 2021 je uradno obvestila Madžarsko, da ima na voljo vse informacije, potrebne za presojo zahteve.
(5)Posebni ukrep je v skladu z Direktivo (EU) 2020/285, katere namen je zmanjšati stroške upoštevanja predpisov v zvezi z DDV za mala podjetja, izkrivljanje konkurence na nacionalni ravni in ravni Unije ter negativen učinek prehoda z oprostitve na obdavčitev (v nadaljnjem besedilu: učinek praga). Njegov namen je tudi olajšati upoštevanje predpisov za mala podjetja ter spremljanje, ki ga izvajajo davčni organi. Prag v višini 48 000 EUR je skladen s členom 284 Direktive 2006/112/ES.
(6)Posebni ukrep bo za davčne zavezance ostal neobvezen. Davčni zavezanci se lahko še vedno odločijo za splošno ureditev DDV na podlagi člena 290 Direktive 2006/112/ES.
(7)Na podlagi informacij, ki jih je predložila Madžarska, bo imel posebni ukrep le zanemarljiv učinek na skupni znesek davčnih prihodkov Madžarske, pobranih na ravni končne potrošnje.
(8)Po začetku veljavnosti Uredbe Sveta (EU, Euratom) 2021/769 Madžarska ne bo izračunavala nadomestil od poročila o osnovi za lastna sredstva iz naslova DDV za proračunsko leto 2021 dalje.
(9)Glede na pozitiven učinek posebnega ukrepa na zmanjševanje upravnega bremena in stroškov upoštevanja predpisov za mala podjetja in davčne organe ter glede na odsotnost vsakršnega večjega vpliva na skupne prihodke iz DDV bi bilo treba Madžarski dovoliti, da uporabi posebni ukrep za nadaljnje obdobje.
(10)Dovoljenje za uporabo posebnega ukrepa bi moralo biti časovno omejeno. Rok bi moral zadostovati za oceno učinkovitosti in ustreznosti praga. Poleg tega morajo države članice na podlagi člena 3(1) Direktive (EU) 2020/285 do 31. decembra 2024 sprejeti in objaviti zakone in druge predpise, potrebne za uskladitev s členom 1 navedene direktive, in jih uporabljati od 1. januarja 2025. Zato bi bilo primerno Madžarski dovoliti, da posebni ukrep uporablja do 31. decembra 2024.
(11)Izvedbeni sklep (EU) 2018/1490 bi bilo zato treba ustrezno spremeniti –
SPREJEL NASLEDNJI SKLEP:
Člen 1
Člen 2 Izvedbenega sklepa (EU) 2018/1490 se nadomesti z naslednjim:
„Člen 2
Ta sklep se uporablja od 1. januarja 2019 do 31. decembra 2024.“
Člen 2
Ta sklep je naslovljen na Madžarsko.
V Bruslju,