|
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
|
2025/2083 |
17.10.2025 |
REGULAMENTUL (UE) 2025/2083 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI
din 8 octombrie 2025
de modificare a Regulamentului (UE) 2023/956 în ceea ce privește simplificarea și consolidarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră
(Text cu relevanță pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 192 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naționale,
având în vedere avizul Comitetului Economic și Social European (1),
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
întrucât:
|
(1) |
De la începutul perioadei de tranziție la 1 octombrie 2023, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului (3), Comisia a colectat date și informații privind punerea în aplicare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (denumit în continuare „CBAM”), astfel cum se prevede în regulamentul menționat, inclusiv prin analiza rapoartelor trimestriale prezentate de declaranții care raportează informații. Informațiile colectate și schimburile cu părțile interesate, inclusiv schimburile din cadrul grupului de experți privind CBAM, au indicat domenii de simplificare și consolidare a CBAM în conformitate cu angajamentul Uniunii de a asigura o punere în aplicare fără probleme a CBAM odată cu încheierea perioadei de tranziție la 1 ianuarie 2026. |
|
(2) |
Pe baza experienței dobândite și a datelor colectate în cursul perioadei de tranziție în ceea ce privește distribuția importatorilor de mărfuri enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 în Uniune, numai o mică parte a importatorilor respectivi sunt răspunzători pentru marea majoritate a emisiilor încorporate în mărfurile importate. Derogarea aplicată importului de mărfuri cu o valoare neglijabilă, și anume cele a căror valoare nu depășește 150 EUR în total pe transport, menționate la articolul 23 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului (4), pare insuficientă pentru a garanta că CBAM se aplică importatorilor proporțional cu impactul importatorilor respectivi asupra emisiilor care intră sub incidența Regulamentului (UE) 2023/956. Pentru importatorii de cantități mici de mărfuri, respectarea obligațiilor de raportare și a obligațiilor financiare prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/956 ar putea fi nejustificat de împovărătoare. Prin urmare, ar trebui să fie introdusă o nouă derogare pentru a scuti importatorii de cantități mici raportat la masa mărfurilor enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 de obligațiile care le revin în temeiul regulamentului menționat, menținând în același timp obiectivul de mediu al CBAM și capacitatea acestuia de a-și realiza obiectivul climatic vizat. |
|
(3) |
În Regulamentul (UE) 2023/956 ar trebui să fie introdus un nou prag bazat pe masa cumulativă netă a mărfurilor importate într-un anumit an calendaristic per importator (denumit în continuare „pragul unic bazat pe masă”), care să fie stabilit inițial la un nivel de 50 de tone. Un prag unic bazat pe masă ar trebui să se aplice în mod cumulativ tuturor mărfurilor din sectoarele fierului și oțelului, aluminiului, îngrășămintelor și cimentului. În cazul în care masa netă a tuturor mărfurilor importate de un importator într-un anumit an calendaristic nu depășește în mod cumulativ pragul unic bazat pe masă, un astfel de importator, inclusiv orice importator cu statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, ar trebui să fie scutit, în anul calendaristic respectiv, de obligațiile care îi revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956 (denumită în continuare „excepția de minimis”). În cazul în care, în cursul unui an calendaristic relevant, un importator depășește pragul unic bazat pe masă, importatorului respectiv ar trebui să i se aplice obligațiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/956 în ceea ce privește toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în respectivul an calendaristic relevant, inclusiv, în special, obligația de a obține statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, obligația de a depune o declarație CBAM în ceea ce privește toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în respectivul an calendaristic relevant și obligația de a achiziționa și de a restitui certificate CBAM în ceea ce privește toate emisiile respective. |
|
(4) |
În sectorul energiei electrice și al hidrogenului, principalele caracteristici, cum ar fi cantitatea importurilor, tendințele schimburilor comerciale, informațiile vamale și intensitățile emisiilor, diferă substanțial de cele din sectoarele fierului și oțelului, aluminiului, îngrășămintelor și cimentului. Respectivele diferențe implică faptul că aplicarea unui prag unic bazat pe masă la nivelul importurilor de energie electrică și hidrogen ar necesita introducerea unor ajustări complexe care nu ar permite reducerea substanțială a costurilor administrative pentru importatorii din sectoarele respective. Importurile de energie electrică sau de hidrogen nu ar trebui, așadar, să fie incluse în excepția de minimis. |
|
(5) |
Stabilirea pragului unic bazat pe masă care reflectă intensitatea medie a emisiilor generate de cantitatea mărfurilor importate urmărește obiectivul de a asigura că cel puțin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate rămân incluse în domeniul de aplicare al CBAM și că, prin urmare, excepția de minimis se aplică unui procent de maxim 1 % din emisiile încorporate în bunurile importate. Excepția de minimis ar reprezenta o abordare solidă și direcționată, deoarece reflectă cu acuratețe natura ecologică și obiectivul climatic al CBAM, reducând totodată substanțial sarcina administrativă legată de CBAM pentru importatori, a căror mare majoritate vor fi scutiți de obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956 și, în același timp, CBAM continuă să se aplice unui procent de cel puțin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate. De asemenea, un astfel de prag unic bazat pe masă elimină riscul de eludare prin divizarea în mod artificial a transporturilor în loturi de către același importator. |
|
(6) |
Comisia ar trebui să evalueze în fiecare an, pe baza datelor privind importurile aferente celor 12 luni calendaristice precedente, dacă a avut loc o modificare importantă a intensităților medii ale emisiilor aferente mărfurilor sau a tendințelor schimburilor comerciale cu mărfuri, inclusiv a practicilor de eludare. Pentru a se asigura că cel puțin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate rămân incluse în domeniul de aplicare al CBAM, Comisia ar trebui să adopte acte delegate pentru a modifica pragul unic bazat pe masă aplicând metodologia prevăzută la punctul 2 din anexa VII la Regulamentul (UE) 2023/956. Pentru a asigura eficacitatea și siguranța, Comisia ar trebui să adopte astfel de acte numai în cazul în care valoarea pragului rezultat se abate de la pragul aplicabil cu mai mult de 15 tone. În cazul în care pragul unic bazat pe masă este modificat, acesta ar trebui să se aplice de la începutul anului calendaristic următor. |
|
(7) |
Pentru a se asigura că derogarea este suficient de bine direcționată, pragul unic bazat pe masă ar trebui să se aplice fiecărui importator, inclusiv acelor importatori care au statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM. În acest scop, importurile unui importator ar trebui să fie luate în considerare indiferent dacă au fost declarate de importatorul propriu-zis sau de un reprezentant vamal indirect. Având în vedere natura activității sale și obligațiile aferente care îi revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, reprezentantul vamal indirect ar trebui să aibă întotdeauna obligația de a obține statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de a acționa în numele unui importator în ceea ce privește mărfurile enumerate la anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956. Dacă un importator reprezentat de unul sau mai mulți reprezentanți vamali indirecți a depășit pragul unic bazat pe masă, fiecare reprezentant vamal indirect care acționează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM ar trebui să depună o declarație CBAM pentru mărfurile importate pe teritoriul vamal al Uniunii de către reprezentantul vamal indirect respectiv, inclusiv pentru orice mărfuri situate sub pragul unic bazat pe masă, pentru importatorii reprezentați care au depășit pragul unic bazat pe masă și ar trebui să restituie numărul de certificate CBAM care corespund emisiilor încorporate în mărfurile respective. |
|
(8) |
În scopul securității juridice, este oportun să se prevadă expres că, în cazul în care un reprezentant vamal indirect acționează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM în numele unui importator, reprezentantul vamal indirect ar trebui să fie supus obligațiilor aplicabile importatorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, în special obligației de a depune o declarație CBAM pentru mărfurile importate de reprezentantul vamal indirect în numele importatorului respectiv și de a restitui certificatele CBAM în ceea ce privește emisiile încorporate în mărfurile respective. Prin urmare, în eventualitatea unei neconformări, reprezentantul vamal indirect ar trebui să fie cel căruia i se aplică penalitățile în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956. Cu toate acestea, reprezentantului vamal indirect nu ar trebui să i se aplice penalități în cazul în care un reprezentant vamal indirect care acționează în numele unui importator stabilit într-un stat membru nu a fost de acord să acționeze în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM. |
|
(9) |
Pe baza informațiilor vamale, Comisia ar trebui să monitorizeze cantitățile de mărfuri importate pentru a evalua respectarea pragului unic bazat pe masă. Autoritățile competente ar trebui, de asemenea, să poată efectua o astfel de monitorizare. Pentru a permite autorităților competente să ia o decizie în cunoștință de cauză, este necesar să se prevadă modalități adecvate pentru a se pune la dispoziția autorităților competente informațiile și datele necesare. Fiecare autoritate competentă ar trebui să poată solicita autorităților vamale informațiile și dovezile necesare, inclusiv numele, adresa și datele de contact ale importatorilor, în cazul în care autoritatea competentă nu obține aceste informații pe altă cale. În cazul în care iau cunoștință de faptul că un importator a depășit pragul unic bazat pe masă, inclusiv pe baza informațiilor din partea autorității competente, autoritățile vamale nu ar trebui să permită importul suplimentar de mărfuri de către importatorul respectiv până la sfârșitul anului calendaristic relevant sau până când importatorul respectiv obține statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM. |
|
(10) |
Un importator care preconizează că va depăși pragul anual unic bazat pe masă ar trebui să depună o cerere de autorizare. Un astfel de importator ar trebui să obțină statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de depășirea pragului unic bazat pe masă. Importatorilor cărora nu li s-a acordat autorizația înainte de depășirea pragului unic bazat pe masă ar trebui să se aplice penalități. |
|
(11) |
Obligația de a obține statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de depășirea pragului unic bazat pe masă ar putea avea drept consecință depunerea unui număr mare de cereri la începutul anului 2026. Pentru a se facilita punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 după expirarea dispozițiilor tranzitorii și pentru a se evita eventualele perturbări ale importurilor, este oportun să se permită importatorilor și reprezentanților vamali indirecți care au depus o cerere de autorizare până la 31 martie 2026 să continue să importe mărfurile în 2026, chiar și după depășirea pragului unic bazat pe masă, în așteptarea deciziei de acordare a autorizației. Pentru a se evita eludarea Regulamentului (UE) 2023/956, în cazul în care acordarea autorizației este refuzată, importatorilor și reprezentanților vamali indirecți ar trebui să li se aplice penalități în conformitate cu articolul 26 alineatul (2a) din regulamentul respectiv. |
|
(12) |
Pentru a se asigura că definiția unui importator acoperă toate procedurile vamale relevante, este necesar ca aceasta să fie modificată pentru a include cazul procedurii vamale simplificate în care se prezintă numai un decont de încheiere în temeiul articolului 175 alineatul (5) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (5). |
|
(13) |
Pentru a se ajunge la un echilibru între eficacitatea procedurii de autorizare și profilul de risc al solicitanților, procedura de consultare ar trebui să fie opțională pentru autoritatea competentă. Procedura de consultare ar trebui să permită autorității competente să consulte alte autorități competente și Comisia, atunci când consideră necesar, pe baza informațiilor transmise de solicitant și a informațiilor vamale puse la dispoziție în registrul CBAM. |
|
(14) |
Pentru a oferi o flexibilitate suplimentară, declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să poată delega depunerea declarației CBAM unui terț. Declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să rămână răspunzător pentru depunerea declarației CBAM. Pentru a permite declarantului autorizat în cadrul CBAM să asigure delegarea și accesul necesare unui terț, respectivul terț ar trebui să dețină anumite acreditări tehnice, inclusiv un număr de înregistrare și identificare a operatorilor economici (EORI) și ar trebui să aibă sediul înregistrat într-un stat membru. |
|
(15) |
Declaranții autorizați în cadrul CBAM ar trebui să își depună declarația anuală CBAM și să restituie numărul corespunzător de certificate până la data de 30 septembrie a anului care urmează anului de import al mărfurilor. Pentru a oferi declaranților autorizați în cadrul CBAM flexibilitatea necesară pentru a-și respecta obligațiile, o dată ulterioară de transmitere ar oferi declaranților autorizați în cadrul CBAM mai mult timp pentru a colecta informațiile necesare, pentru a se asigura că emisiile încorporate sunt verificate de un verificator acreditat și pentru a achiziționa numărul corespunzător de certificate CBAM. Data anulării certificatelor CBAM ar trebui să fie ajustată în consecință. |
|
(16) |
Emisiile încorporate în unele mărfuri din aluminiu și oțel incluse în prezent în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2023/956 sunt determinate în principal de emisiile încorporate în materiile prime (precursori), în timp ce emisiile generate în etapele de producție a mărfurilor respective sunt, de regulă, relativ scăzute. Respectivele etape de producție constau în procese de finisare efectuate de instalații separate care nu intră sub incidența schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (denumită în continuare „EU ETS”), astfel cum se prevede în Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului (6), cu excepția cazului instalațiilor integrate. Pentru a asigura corelarea cu normele EU ETS și pentru a le simplifica operatorilor din țări terțe aplicarea normelor CBAM, emisiile încorporate aferente respectivelor procese de producție ar trebui să fie excluse din limitele sistemului de calculare a emisiilor, prin alinierea limitelor sistemelor proceselor de producție la cele care fac obiectul EU ETS. |
|
(17) |
Energia electrică produsă pe platoul continental sau în zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei țări terțe este considerată ca fiind originară din statul membru respectiv sau din țara terță respectivă. Hidrogenul originar de pe platoul continental sau din zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei țări terțe este considerat ca fiind originar din statul membru respectiv sau din țara terță respectivă. |
|
(18) |
În cazul în care materiile prime (precursorii) au făcut deja obiectul EU ETS sau al unui sistem de stabilire a prețului carbonului complet conectat la EU ETS, emisiile încorporate în precursorii respectivi nu ar trebui să fie luate în considerare la calcularea emisiilor încorporate în mărfurile complexe. |
|
(19) |
Declaranții autorizați în cadrul CBAM trebuie să prezinte o declarație CBAM anuală care să conțină calculul emisiilor încorporate pe baza fie a valorilor implicite, fie a valorilor reale verificate de verificatorii acreditați. Valorile implicite ar trebui să fie calculate și puse la dispoziție de către Comisie. Prin urmare, verificarea emisiilor încorporate ar trebui să se aplice numai valorilor reale. |
|
(20) |
Informațiile colectate în cursul perioadei de tranziție indică faptul că declaranții care raportează se confruntă cu dificultăți în obținerea informațiilor necesare privind prețul carbonului plătit efectiv într-o țară terță. Pentru a facilita deducerea prețului carbonului, Comisia ar trebui, atunci când este posibil, să stabilească un preț mediu anual al carbonului exprimat în EUR/tona de CO2 echivalent din prețul efectiv plătit al carbonului, inclusiv pe o bază prudentă, pe baza celor mai bune date disponibile obținute din informații fiabile și disponibile public și a informațiilor furnizate Comisiei de țări terțe. |
|
(21) |
Dovezile necesare pentru deducerea unui preț al carbonului plătit efectiv se bazează pe informații relevante pentru stabilirea și verificarea emisiilor reale încorporate. În cazul în care emisiile încorporate sunt declarate pe baza unor valori implicite, ar trebui să se poată cere deducerea prețului carbonului numai prin raportare la prețurile anuale implicite ale carbonului, dacă sunt disponibile. În plus, întrucât emisiile încorporate în precursori nu ar trebui contabilizate în cazul în care acestea au făcut deja obiectul EU ETS sau al unui sistem de stabilire a prețului carbonului care este complet conectat la EU ETS, prețul carbonului asociat respectivelor emisii încorporate nu este relevant pentru deducere. |
|
(22) |
Declaranții autorizați în cadrul CBAM pot solicita o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie restituite, corespunzătoare prețului carbonului plătit efectiv în țara de origine pentru emisiile încorporate declarate. Întrucât prețul carbonului poate fi plătit într-o altă țară terță decât țara de origine a mărfurilor importate, în acest caz și prețul carbonului ar trebui să fie eligibil pentru deducere. |
|
(23) |
Pentru a îmbunătăți fiabilitatea datelor privind emisiile încorporate conținute în registrul CBAM și pentru a facilita transmiterea datelor, verificatorii acreditați ar trebui să acceseze registrul CBAM, la cererea operatorilor din țări terțe, pentru a verifica emisiile încorporate. În plus, societățile-mamă sau entitățile care controlează operatorii respectivi ar trebui să aibă acces la registrul CBAM în scopul înregistrării și partajării datelor relevante în numele operatorilor respectivi. Operatorii ar trebui să aibă obligația de a furniza un număr de înregistrare al societății sau al activității pentru a asigura identificarea acestora. |
|
(24) |
Pentru a se asigura corelarea cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului (7), precum și cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei (8), verificatorul ar trebui să fie o persoană juridică acreditată în sensul Regulamentului (UE) 2023/956 printr-o decizie a unui organism național de acreditare. Atunci când ia respectiva decizie, organismul național de acreditare ar trebui să țină seama de grupurile relevante de activități în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2067 pentru evaluarea calificărilor persoanei juridice. |
|
(25) |
Pentru a încuraja punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 la nivel național, statele membre ar trebui să se asigure că autoritățile competente dispun de toate competențele necesare pentru a-și îndeplini funcțiile și sarcinile. |
|
(26) |
Costurile ocazionate în legătură cu înființarea, exploatarea și gestionarea platformei centrale comune ar trebui să fie finanțate prin taxe plătibile de către declaranții autorizați în cadrul CBAM. Pe durata primului contract de achiziții publice comune pentru înființarea, exploatarea și gestionarea platformei centrale comune, respectivele costuri ar trebui să fie suportate inițial din bugetul general al Uniunii și, în acest scop, veniturile generate de taxele respective ar trebui să fie alocate bugetului Uniunii pentru a acoperi costurile relevante. Având în vedere natura veniturilor, este oportun ca acestea să fie considerate venituri alocate interne. Orice venituri rămase după acoperirea respectivelor costuri ar trebui să fie alocate bugetului Uniunii. Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte acte delegate care să stabilească structura și nivelul taxelor, astfel încât organizarea și utilizarea platformei centrale comune să fie eficiente din punctul de vedere al costurilor, taxele să se stabilească de așa manieră încât să acopere strict costurile relevante, iar costurile administrative nejustificate să fie evitate. De asemenea, Comisia ar trebui să adopte acte delegate care să stabilească, pe durata contractelor de achiziții publice comune ulterioare, că taxele ar trebui să finanțeze direct costurile de exploatare și de gestionare a platformei. |
|
(27) |
Pentru a le oferi declaranților autorizați în cadrul CBAM suficient timp pentru a se pregăti pentru respectarea obligațiilor modificate care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, statele membre ar trebui să înceapă să vândă certificate CBAM în 2027 pentru emisiile încorporate în mărfurile importate în cursul anului 2026. Prețul certificatelor CBAM achiziționate în 2027 și care corespund emisiilor încorporate în mărfurile importate în Uniune în 2026 ar trebui să reflecte prețurile certificatelor EU ETS în 2026. |
|
(28) |
Obligația declaranților autorizați în cadrul CBAM de a se asigura că numărul de certificate CBAM aflate în contul lor din registrul CBAM la sfârșitul fiecărui trimestru corespunde unui procent de cel puțin 80 % din emisiile încorporate în mărfurile pe care le-au importat de la începutul anului este insuficient adaptată la ajustarea financiară preconizată. Prin urmare, este necesar să se reducă procentajul de la 80 % la 50 % și să se integreze alocarea cu titlu gratuit a certificatelor EU ETS. În plus, declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să poată utiliza informațiile prezentate în declarația CBAM din anul precedent pentru aceleași mărfuri și aceleași țări terțe. |
|
(29) |
De asemenea, limita de răscumpărare ar trebui să se alinieze mai precis la numărul de certificate CBAM pe care declaranții autorizați în cadrul CBAM au obligația să le achiziționeze în cursul anului importului. |
|
(30) |
Întrucât certificatele CBAM sunt anulate fără nicio compensație, nu este necesar un schimb de informații de la platforma centrală comună către registrul CBAM la sfârșitul zilei lucrătoare. |
|
(31) |
În cazul în care un declarant autorizat în cadrul CBAM nu restituie numărul corect de certificate CBAM ca urmare a unor informații incorecte transmise de un terț, și anume un operator, un verificator sau o persoană independentă care certifică documentația privind prețul carbonului, autoritățile competente ar trebui, atunci când aplică penalități, să poată lua în considerare circumstanțele specifice în cauză, cum ar fi durata, gravitatea, amploarea, caracterul intenționat sau neglijent ori repetarea neconformității sau nivelul de cooperare al declarantului autorizat în cadrul CBAM. Acest lucru ar permite o reducere a cuantumului penalității în cazul unor erori minore sau neintenționate. |
|
(32) |
Penalitatea prevăzută la articolul 26 alineatul (2a) nu ar trebui să li se aplice altor importatori decât declaranților autorizați în cadrul CBAM care au depășit pragul unic bazat pe masă. În acest scop, ar trebui să fie luate în considerare toate emisiile încorporate în mărfurile importate de un astfel de importator fără autorizație în anul calendaristic relevant. Este oportun să se prevadă că plata penalității exonerează importatorul de obligația de a depune o declarație CBAM și de a restitui certificate CBAM aferente importurilor respective. Pentru a ține seama de o încălcare minoră sau de caracterul neintenționat al acesteia, autoritățile competente ar trebui să poată impune o penalitate mai mică în cazul în care pragul unic bazat pe masă a fost depășit cu cel mult 10 % din pragul respectiv sau în cazul în care importatorul a continuat, cu titlu provizoriu, să importe mărfuri, iar cererea sa pentru obținerea statutului de declarant autorizat în cadrul CBAM a fost refuzată. |
|
(33) |
Regulamentul (UE) 2023/956 se aplică anumitor mărfuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon importate în Uniune. Mărfurile care figurează în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 includ „alte argile caolinitice” în lista mărfurilor din ciment. În timp ce argilele caolinitice calcinate sunt produse cu emisii ridicate de dioxid de carbon, acest lucru nu este valabil și pentru argilele caolinitice necalcinate. Prin urmare, argilele caolinitice necalcinate ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2023/956. |
|
(34) |
Anexa II la Regulamentul (UE) 2023/956 enumeră mărfurile pentru care numai emisiile directe ar trebui să fie luate în considerare la calcularea emisiilor încorporate. În cazul mărfurilor care nu sunt enumerate în anexa respectivă, ar trebui să fie luate în considerare atât emisiile directe, cât și emisiile indirecte. Întrucât emisiile indirecte nu sunt relevante în cazul producerii de energie electrică, energia electrică ar trebui să fie adăugată pe lista mărfurilor din anexa respectivă. |
|
(35) |
Este necesar să se simplifice mijloacele de stabilire a valorilor implicite atunci când nu sunt disponibile date fiabile pentru țara exportatoare pentru un anumit tip de mărfuri. În astfel de cazuri, pentru a preveni relocarea emisiilor de dioxid de carbon, valoarea implicită ar trebui să fie stabilită la nivelul intensității medii a emisiilor din cele zece țări exportatoare cu cele mai mari intensități ale emisiilor pentru care sunt disponibile date fiabile, care reprezintă o medie adecvată pentru a asigura obiectivul de mediu al CBAM. Acest fapt nu afectează posibilitatea de a adapta aceste valori implicite pe baza caracteristicilor specifice regiunii în temeiul punctului 7 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956. |
|
(36) |
În vederea completării și modificării anumitor elemente neesențiale ale Regulamentului (UE) 2023/956, competența de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce privește modificarea pragului unic bazat pe masă din anexa VII la regulamentul respectiv, dacă este necesar, astfel cum este stabilit în conformitate cu articolul 2 alineatul (3) litera (a) din regulamentul respectiv, precum și pentru completarea respectivului regulament, cu scopul de a stabili că taxele plătibile de către declaranții autorizați în cadrul CBAM finanțează direct costurile de exploatare și de gestionare a platformei. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experți, și ca respectivele consultări să se desfășoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (9). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European și Consiliul primesc toate documentele în același timp cu experții din statele membre, iar experții acestor instituții au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experți ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate. |
|
(37) |
Întrucât obiectivele prezentului regulament, și anume simplificarea anumitor obligații și consolidarea mecanismului pe care Uniunea l-a adoptat pentru a preveni riscul relocării emisiilor de dioxid de carbon și implicit pentru a reduce emisiile globale de dioxid de carbon, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea sau efectele acțiunii, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarității, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporționalității, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depășește ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective. |
|
(38) |
Pentru a permite adoptarea în timp util a actelor delegate și a actelor de punere în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. |
|
(39) |
Prin urmare, se impune ca Regulamentul (UE) 2023/956 să fie modificat în consecință, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Modificarea Regulamentului (UE) 2023/956
Regulamentul (UE) 2023/956 se modifică după cum urmează:
|
1. |
Articolul 2 se modifică după cum urmează:
|
|
2. |
Se introduce următorul articol: „Articolul 2a Excepția de minimis (1) Un importator, inclusiv orice importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, este scutit de obligațiile prevăzute în prezentul regulament în cazul în care masa netă a mărfurilor importate într-un anumit an calendaristic nu depășește cumulativ pragul unic bazat pe masă prevăzut la punctul 1 din anexa VII (denumit în continuare «pragul unic bazat pe masă»). Respectivul prag se aplică masei nete totale a mărfurilor care se încadrează la toate codurile NC agregate per importator și per an calendaristic. Într-un astfel de caz, importatorul, inclusiv un importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, declară scutirea respectivă în declarația vamală relevantă. (2) În cazul în care, în cursul anului calendaristic relevant, un importator inclusiv orice importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, depășește pragul unic bazat pe masă, importatorului sau declarantului autorizat în cadrul CBAM îi revin toate obligațiile prevăzute în prezentul regulament în ceea ce privește toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în anul calendaristic respectiv. (3) Până la data de 30 aprilie a fiecărui an calendaristic, Comisia evaluează, pe baza datelor privind importurile aferente celor 12 luni calendaristice precedente, dacă pragul unic bazat pe masă asigură aplicarea alineatului (1) de la prezentul articol pentru cel mult 1 % din emisiile încorporate în mărfurile importate și în produsele prelucrate. Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 28 pentru a modifica pragul unic bazat pe masă utilizând metodologia prevăzută la punctul 2 din anexa VII, în cazul în care valoarea pragului rezultat se abate de la pragul aplicabil cu mai mult de 15 tone. Pragul unic bazat pe masă modificat se aplică de la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor. (4) Prezentul articol nu se aplică importurilor de energie electrică sau hidrogen.” |
|
3. |
Articolul 3 se modifică după cum urmează:
|
|
4. |
Articolul 5 se modifică după cum urmează:
|
|
5. |
Articolul 6 se modifică după cum urmează:
|
|
6. |
Articolul 7 se modifică după cum urmează:
|
|
7. |
La articolul 8, alineatul (1) se înlocuiește cu următorul text: „(1) În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza emisiilor reale, declarantul autorizat în cadrul CBAM se asigură că emisiile totale încorporate declarate în declarația CBAM depusă în temeiul articolului 6 sunt verificate de un verificator acreditat în temeiul articolului 18, pe baza principiilor de verificare stabilite în anexa VI.” |
|
8. |
Articolul 9 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 9 Prețul carbonului plătit într-o țară terță (1) În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza emisiilor reale, un declarant autorizat în cadrul CBAM poate solicita în declarația CBAM o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie să fie restituite pentru a fi luat în considerare prețul carbonului plătit într-o țară terță pentru emisiile încorporate declarate. Reducerea poate fi solicitată numai dacă prețul carbonului a fost plătit efectiv într-o țară terță. Într-un astfel de caz, se ia în considerare orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în țara respectivă care ar fi condus la o reducere a prețului carbonului în cauză. (2) Declarantul autorizat în cadrul CBAM ține o evidență a documentației necesare pentru a demonstra că emisiile încorporate declarate au făcut obiectul unui preț al carbonului într-o țară terță care a fost efectiv plătit, astfel cum se menționează la alineatul (1). Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează, în special, dovezi legate de orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă, îndeosebi trimiterile la legislația aplicabilă din țara respectivă. Informațiile incluse în documentația respectivă sunt certificate de o persoană care este independentă de declarantul autorizat în cadrul CBAM și independentă de autoritățile din țara terță. Numele și datele de contact ale persoanei independente respective figurează în documentație. Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează, de asemenea, dovada plății efective a prețului carbonului. (3) Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează evidențele menționate la alineatul (2) până la sfârșitul celui de-al patrulea an după anul în care a fost sau ar fi trebuit să fie depusă declarația CBAM. (4) Prin derogare de la alineatele (1), (2) și (3), un declarant autorizat în cadrul CBAM poate solicita în declarația CBAM o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie să fie restituite pentru a fi luat în considerare prețul carbonului plătit pentru emisiile încorporate declarate, prin trimitere la prețurile anuale implicite ale carbonului. Într-un astfel de caz, se ia în considerare orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în țara respectivă care ar fi condus la o reducere a prețului implicit al carbonului în cauză. Reducerea poate fi solicitată numai în cazul în care s-a stabilit un preț al carbonului prin normele aplicabile în țara terță și se poate stabili un preț implicit anual al carbonului, inclusiv pe o bază prudentă, pentru țara terță respectivă. În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza unor valori implicite, se poate cere o reducere numai prin raportare la prețurile anuale implicite ale carbonului. Începând din 2027, pentru țările terțe în care există norme de stabilire a prețului carbonului, Comisia poate să stabilească și să pună la dispoziție, în registrul CBAM menționat la articolul 14, prețurile implicite ale carbonului pentru țările terțe respective, precum și să publice metodologia pentru calcularea acestora. Comisia acționează în acest sens pe baza celor mai bune date disponibile provenite din informații fiabile și disponibile public și din informațiile furnizate de țările terțe respective. Comisia ține seama de orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în țara terță relevantă care ar fi determinat o reducere a prețului implicit al carbonului. (5) Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare privind conversia prețului mediu anual al carbonului plătit efectiv în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol și a prețurilor anuale implicite ale carbonului stabilite în conformitate cu alineatul (4) de la prezentul articol într-o reducere corespunzătoare a numărului de certificate CBAM care urmează să fie restituite. Respectivele acte reglementează totodată conversia prețului carbonului exprimat în monedă străină în euro la cursul de schimb mediu anual, dovezile necesare privind plata efectivă a prețului carbonului, exemple de reduceri aplicabile sau de orice altă formă de compensare menționată la alineatul (1) de la prezentul articol și calificările persoanei independente menționate la alineatul (2) de la prezentul articol, precum și condițiile de verificare a independenței persoanei respective. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 29 alineatul (2).” |
|
9. |
Articolul 10 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 10 Înregistrarea operatorilor și a instalațiilor din țări terțe (1) La cererea unui operator al unei instalații situate într-o țară terță, Comisia înregistrează informațiile referitoare la operatorul respectiv și la instalația acestuia în registrul CBAM menționat la articolul 14. (2) Cererea de înregistrare menționată la alineatul (1) conține următoarele informații care trebuie să fie incluse în registrul CBAM la înregistrare:
(3) Comisia notifică operatorul cu privire la înregistrarea în registrul CBAM. Înregistrarea este valabilă pe o perioadă de cinci ani de la data notificării sale către operatorul instalației. (4) Operatorul informează fără întârziere Comisia cu privire la orice modificare a informațiilor menționate la alineatul (2) care survine după înregistrare, iar Comisia actualizează informațiile relevante în registrul CBAM. (5) Operatorul:
(6) Evidențele menționate la alineatul (5) litera (c) de la prezentul articol sunt suficient de detaliate pentru a permite verificarea emisiilor încorporate în conformitate cu articolul 8 și cu anexa VI și pentru a permite examinarea, în conformitate cu articolul 19, a declarației CBAM întocmite de un declarant autorizat în cadrul CBAM căruia i-au fost prezentate informațiile relevante în conformitate cu alineatul (7) de la prezentul articol. (7) Un operator poate comunica unui declarant autorizat în cadrul CBAM informațiile privind verificarea emisiilor încorporate și prețul carbonului plătit într-o țară terță menționate la alineatul (5) de la prezentul articol. Declarantul autorizat în cadrul CBAM are dreptul să folosească respectivele informații prezentate pentru a îndeplini obligația menționată la articolul 8. (8) Operatorul poate solicita, în orice moment, radierea din registrul CBAM. La primirea unei astfel de solicitări și după notificarea autorităților competente, Comisia radiază operatorul și șterge informațiile referitoare la operatorul respectiv și la instalația acestuia din registrul CBAM, cu condiția ca aceste informații să nu fie necesare pentru examinarea declarațiilor CBAM depuse. După ce a acordat operatorului respectiv posibilitatea de a fi audiat și după consultarea autorităților competente relevante, Comisia poate, de asemenea, să radieze informațiile în cazul în care constată că informațiile privind operatorul în cauză nu mai sunt exacte. Comisia informează autoritățile competente cu privire la orice astfel de radiere.” |
|
10. |
Se introduce următorul articol: „Articolul 10a Înregistrarea verificatorilor acreditați (1) În cazul în care se acordă o acreditare în conformitate cu articolul 18, verificatorul depune o cerere de înregistrare în registrul CBAM la autoritatea competentă a statului membru în care este stabilit organismul național de acreditare. Verificatorul depune cererea de înregistrare în termen de două luni de la data de acordare a acreditării, însă nu înainte de 1 septembrie 2026. Autoritatea competentă înregistrează informațiile privind verificatorul acreditat în registrul CBAM. (2) Cererea de înregistrare în registrul CBAM menționată la alineatul (1) conține cel puțin următoarele informații:
Informațiile menționate la primul paragraf se includ în registrul CBAM la înregistrarea verificatorului. (3) Autoritatea competentă notifică verificatorul cu privire la înregistrarea în registrul CBAM. De asemenea, autoritatea competentă informează Comisia și celelalte autorități competente cu privire la înregistrare, prin intermediul registrului CBAM. (4) Verificatorul notifică autorității competente orice modificare a informațiilor menționate la alineatul (2) care intervine după înregistrarea în registrul CBAM. Autoritatea competentă se asigură că registrul CBAM este actualizat în mod corespunzător. (5) În sensul articolului 10 alineatul (5) litera (b), verificatorul utilizează registrul CBAM pentru a verifica emisiile încorporate. (6) Autoritatea competentă radiază un verificator din registrul CBAM în cazul în care verificatorul respectiv nu mai este acreditat în temeiul articolului 18 sau în cazul în care verificatorul nu a respectat obligația prevăzută la alineatul (4) de la prezentul articol. Autoritatea competentă informează Comisia și celelalte autorități competente cu privire la radierea înregistrării. Autoritatea competentă șterge informațiile referitoare la verificatorul acreditat respectiv din registrul CBAM, dacă informațiile respective nu sunt necesare pentru examinarea declarațiilor CBAM depuse.” |
|
11. |
Articolul 11 se modifică după cum urmează:
|
|
12. |
Articolul 14 se modifică după cum urmează:
|
|
13. |
Articolul 17 se modifică după cum urmează:
|
|
14. |
Articolul 18 se modifică după cum urmează:
|
|
15. |
La articolul 19 alineatul (3), al doilea paragraf se înlocuiește cu următorul text: „Comisia facilitează, de asemenea, schimbul de informații cu autoritățile competente cu privire la activitățile frauduloase, concluziile la care s-a ajuns în temeiul articolului 25a și penalitățile aplicate în conformitate cu articolul 26.” |
|
16. |
Articolul 20 se modifică după cum urmează:
|
|
17. |
Articolul 21 se modifică după cum urmează:
|
|
18. |
Articolul 22 se modifică după cum urmează:
|
|
19. |
Articolul 23 se modifică după cum urmează:
|
|
20. |
Articolul 24 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 24 Anularea certificatelor CBAM (1) La data de 1 noiembrie a fiecărui an, Comisia anulează toate certificatele CBAM care au fost achiziționate în cursul anului anterior anului calendaristic precedent și care au rămas în contul unui declarant autorizat în cadrul CBAM din registrul CBAM. Certificatele CBAM respective sunt anulate fără nicio compensație. (2) Prin derogare de la alineatul (1), la 1 noiembrie 2027, Comisia anulează toate certificatele CBAM achiziționate pentru emisiile încorporate aferente anului 2026. Certificatele CBAM respective sunt anulate fără nicio compensație. (3) În cazul în care numărul de certificate CBAM care urmează să fie restituite este contestat într-un litigiu pendinte într-un stat membru, Comisia suspendă anularea certificatelor CBAM în limita sumei contestate. Autoritatea competentă a statului membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM comunică fără întârziere Comisiei orice informație relevantă.” |
|
21. |
La articolul 25, alineatele (1)-(4) se înlocuiesc cu următorul text: „(1) Fără a aduce atingere articolului 2a, autoritățile vamale nu permit importul de mărfuri de către altă persoană decât un declarant autorizat în cadrul CBAM. (2) Autoritățile vamale comunică periodic și în mod automat Comisiei, în special prin intermediul mecanismului de supraveghere instituit în temeiul articolului 56 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, informații specifice privind mărfurile declarate la import. Informațiile respective includ numărul EORI sau forma de identificare a importatorului sau a declarantului autorizat în cadrul CBAM, declarată în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446, precum și numărul contului CBAM al declarantului autorizat în cadrul CBAM, codul NC format din opt cifre al mărfurilor, cantitatea, țara de origine, data declarației vamale și regimul vamal. În cazul în care importatorul nu are un număr EORI, autoritățile vamale comunică, de asemenea, Comisiei numele, adresa și, dacă sunt disponibile, datele de contact ale importatorului. (3) Comisia comunică informațiile menționate la alineatul (2) de la prezentul articol, în mod periodic, autorității competente a statului membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM sau importatorul și, pentru fiecare declarant din cadrul CBAM, verifică încrucișat informațiile respective cu datele din registrul CBAM în temeiul articolului 14. (4) În conformitate cu articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, autoritățile vamale pot comunica Comisiei și autorității competente din statul membru care a acordat statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM sau autorității competente din statul membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM sau importatorul, informațiile confidențiale obținute de autoritățile vamale în cursul exercitării sarcinilor lor sau furnizate autorităților vamale cu titlu confidențial.” |
|
22. |
Se introduce următorul articol: „Articolul 25a Monitorizarea și aplicarea pragului unic bazat pe masă (1) Comisia monitorizează importurile de mărfuri în scopul monitorizării respectării pragului unic bazat pe masă. Autoritățile competente ale statului membru în care este stabilit importatorul pot, de asemenea, să monitorizeze respectarea pragului unic bazat pe masă. Comisia și autoritățile competente efectuează schimburi periodice și automate de informații necesare pentru monitorizarea importatorilor prin intermediul registrului CBAM. Astfel de informații includ o listă a importatorilor care depășesc 90 % din pragul unic bazat pe masă. (2) În cazul în care Comisia consideră, pe baza unei evaluări preliminare și a informațiilor care i-au fost comunicate de către autoritățile vamale în temeiul articolului 25 alineatul (2), că un importator a depășit pragul unic bazat pe masă, aceasta comunică informațiile respective, precum și elementele care au stat la baza evaluării sale preliminare autorității competente a statului membru în care este stabilit importatorul. Autoritatea competentă poate solicita importatorului sau Comisiei să furnizeze documentele justificative necesare pentru a evalua dacă importatorul a depășit pragul unic bazat pe masă. În cazul în care documentele justificative sunt insuficiente pentru a evalua dacă importatorul a depășit pragul respectiv, autoritățile competente pot solicita documente justificative suplimentare din partea autorităților vamale, dacă sunt disponibile astfel de documente justificative. (3) În cazul în care autoritatea competentă concluzionează că un importator, care nu este un declarant autorizat în cadrul CBAM, a depășit pragul unic bazat pe masă, aceasta adoptă, fără întârzieri nejustificate, o decizie în acest sens. Decizia precizează motivele pe care se întemeiază și include informații cu privire la dreptul la o cale de atac. Autoritatea competentă informează importatorul cu privire la obligațiile aplicabile în temeiul prezentului regulament, inclusiv, după caz, cu privire la obligația de a obține statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM în conformitate cu articolul 5, înainte de a importa orice alte mărfuri. Totodată, autoritatea competentă notifică decizia respectivă autorităților vamale și Comisiei prin intermediul registrului CBAM. În cazul în care un importator este reprezentat de unul sau mai mulți reprezentanți vamali indirecți și depășește pragul unic bazat pe masă, autoritatea competentă informează în acest sens reprezentanții vamali indirecți desemnați în conformitate cu articolul 5 alineatul (1a) sau (2). Exercitarea unei căi de atac împotriva unei decizii prin care se stabilește că importatorul a depășit pragul unic bazat pe masă nu are efect suspensiv. (4) Pentru a stabili dacă un importator a depășit pragul unic bazat pe masă, o autoritate competentă nu ia în considerare o practică, un acord ori o serie de astfel de practici sau acorduri care au fost instituite având ca scop principal sau printre scopurile principale situarea sub pragul unic bazat pe masă și care nu sunt autentice. Se consideră că o practică, un acord ori o serie de astfel de practici sau acorduri nu sunt autentice în cazul în care, ținând seama de toate faptele și circumstanțele relevante, nu se poate considera că au fost instituite din motive comerciale valabile legate de activitatea economică a importatorului. În sensul articolului 17 alineatul (2) litera (a) și al articolului 26 alineatul (2a), în cazul în care autoritatea competentă concluzionează că importatorul a fost implicat într-o practică, un acord ori într-o serie de astfel de practici sau acorduri care sunt considerate ca fiind neautentice, se consideră că importatorul a fost implicat într-o încălcare gravă a prezentului regulament. (5) În scopul monitorizării prevăzute în temeiul prezentului articol, Comisia identifică periodic factori de risc specifici și puncte de interes, cel puțin o dată pe an calendaristic sau ori de câte ori este necesar, pe baza unei analize a riscurilor în raport cu pragul unic bazat pe masă, ținând seama de informațiile conținute în registrul CBAM, de datele comunicate de autoritățile vamale în conformitate cu articolul 25 și de alte surse de informații relevante, inclusiv de neregulile identificate ca urmare a controalelor efectuate în conformitate cu articolul 15 alineatul (1). Respectivii factori de risc și puncte de interes se comunică autorităților competente și, după caz, autorităților vamale.” |
|
23. |
Articolul 26 se modifică după cum urmează:
|
|
24. |
La articolul 27 alineatul (2), litera (b) se înlocuiește cu următorul text:
|
|
25. |
Articolul 28 se modifică după cum urmează:
|
|
26. |
La articolul 30 alineatul (6) al doilea paragraf, litera (b) se modifică după cum urmează:
|
|
27. |
La articolul 36, alineatul (2) se modifică după cum urmează:
|
|
28. |
În anexa I, codul NC „2507 00 80 – Alte argile caolinitice” se înlocuiește cu „ex 2507 00 80 – Alte argile caolinitice, cu excepția argilelor caolinitice necalcinate”. |
|
29. |
În anexa II se adaugă următorul tabel: „Electricitate
|
|
30. |
Anexa IV se modifică în conformitate cu anexa I la prezentul regulament. |
|
31. |
În anexa V, la punctul 2 se adaugă următoarea literă:
|
|
32. |
În anexa VI punctul 2 litera (k), punctul (iii) se înlocuiește cu următorul text:
|
|
33. |
Textul prevăzut în anexa II la prezentul regulament se adaugă ca anexa VII. |
Articolul 2
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Strasbourg, 8 octombrie 2025.
Pentru Parlamentul European
Președinta
R. METSOLA
Pentru Consiliu
Președintele
M. BJERRE
(1) JO C, C/2025/3201, 2.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3201/oj.
(2) Poziția Parlamentului European din 10 septembrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) și Decizia Consiliului din 29 septembrie 2025.
(3) Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (JO L 130, 16.5.2023, p. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj).
(4) Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale (JO L 324, 10.12.2009, p. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1186/oj).
(5) Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
(6) Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
(7) Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj).
(8) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind verificarea datelor și acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului (JO L 334, 31.12.2018, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
(9) JO L 123, 12.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
ANEXA I
Anexa IV se modifică după cum urmează:
|
1. |
Punctul 3 se înlocuiește cu următorul text: „3. DETERMINAREA EMISIILOR REALE ÎNCORPORATE PENTRU MĂRFURI COMPLEXE Pentru determinarea emisiilor reale specifice încorporate ale mărfurilor complexe produse într-o instalație dată, se aplică următoarea ecuație:
unde:
unde:
|
|
2. |
Punctul 4 se înlocuiește cu următorul text: „4. DETERMINAREA VALORILOR IMPLICITE MENȚIONATE LA ARTICOLUL 7 ALINEATELE (2) ȘI (3) În scopul determinării valorilor implicite, se utilizează numai valorile reale pentru determinarea emisiilor încorporate. În absența datelor reale, pot fi utilizate valori din literatura de specialitate. Valorile implicite se determină pe baza celor mai bune date disponibile. Cele mai bune date disponibile se bazează pe informații fiabile și accesibile public. Valorile implicite sunt revizuite periodic prin actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 7 alineatul (7) pe baza celor mai recente și fiabile informații, inclusiv pe baza informațiilor furnizate de o țară terță sau de un grup de țări terțe.” |
|
3. |
Punctul 4.1 se înlocuiește cu următorul text: „4.1. Valorile implicite menționate la articolul 7 alineatul (2) Valorile implicite se stabilesc la intensitatea medie a emisiilor pentru fiecare țară exportatoare și pentru fiecare dintre mărfurile enumerate în anexa I, în afară de energia electrică, la care se adaugă o majorare stabilită la un nivel proporțional. Această majorare se stabilește în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 7 alineatul (7) și se stabilește la un nivel adecvat pentru a asigura integritatea de mediu a CBAM, pe baza celor mai recente și mai fiabile informații, inclusiv pe baza informațiilor colectate în cursul perioadei de tranziție. În cazul în care nu se pot aplica date fiabile pentru țara exportatoare pentru un tip de mărfuri, valorile implicite se bazează pe intensitatea medie a emisiilor din cele 10 țări exportatoare care înregistrează cele mai mari intensități ale emisiilor pentru care se pot aplica date fiabile pentru tipul respectiv de mărfuri.” |
|
4. |
La punctul 7, paragraful al doilea se înlocuiește cu următorul text: „În cazul în care declaranții pentru mărfurile produse într-o țară terță, un grup de țări terțe sau o regiune dintr-o țară terță pot demonstra, pe baza unor date fiabile, că adaptările alternative specifice regiunii ale valorilor implicite sunt mai mici decât valorile implicite determinate de Comisie, pot fi utilizate astfel de adaptări specifice regiunii.” |
ANEXA II
Se adaugă următoarea anexă VII:
„ANEXA VII
Pragul unic bazat pe masă
1.
Pragul unic bazat pe masă menționat la articolul 2a se stabilește la 50 de tone masă netă.
2.
În sensul articolului 2a alineatul (3), se aplică următoarea metodologie:|
|
ales astfel încât
|
unde:
|
99 % |
este ponderea-țintă a emisiilor; |
|
|
reprezintă pragul de masă în tone care permite captarea unei anumite ponderi țintă a emisiilor; |
Emisiile anuale per importator;
|
qi,j |
reprezintă cantitatea importurilor efectuate de către importatorul i de la codul NC j, exprimată în tone; |
|
Ji |
reprezintă numărul de coduri NC importate de importatorul i dintre cele patru sectoare avute în vedere (aluminiu, ciment, îngrășăminte, fier și oțel); |
|
EIj |
reprezintă intensitatea emisiilor pentru codul NC j (1); |
|
Emisii totale: |
emisiile totale de CO2 ale celor patru sectoare avute în vedere în cadrul CBAM, și anume suma emisiilor corespunzătoare pentru toți importatorii:
unde N reprezintă numărul de importatori; |
|
|
cantitatea totală, exprimată în tone, a mărfurilor enumerate în anexa I importate de importatorul i; |
|
|
reprezintă o funcție de indicator egală cu 1 atunci când |
Pentru a reflecta incertitudinile cu privire la modificările tendințelor schimburilor comerciale, menținând în același timp obiectivul de mediu al prezentului regulament, se adaugă o marjă de 0,25 puncte procentuale la ponderea țintă de emisii de mai sus.
Pragul unic bazat pe masă se rotunjește până la cea mai apropiată zecimală.”
(1) Intensitățile emisiilor Ej se bazează pe valori implicite (fără majorare) ale emisiilor publicate pentru perioada de tranziție. În cazul cimentului și al produselor fertilizante, se iau în considerare emisiile directe și indirecte; în cazul produselor din aluminiu, fier și oțel, se iau în considerare numai emisiile directe. Pentru actualizările viitoare ale pragului unic bazat pe masă, valorile implicite se stabilesc în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV, fără majorarea menționată la punctul 4.1 din anexa IV.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/2083/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)