23.10.2004

Publicatieblad van de Europese Unie

€ 262/51

Verzoekster concludeert dat het het Gerecht behage:

— Artikel 1 van de beschikking van de Commissie van 19 mei
2004 in de zaak betreffende staatssteun C 2/2003 (ex NN
22/2002) inzake maatregelen van Denemarken ten gunste
van TV2/DANMARK, nietig te verklaren voorzover in die
beschikking de steun krachtens artikel 86, lid 2, EG toelaat-
baar wordt verklaard.

— Verweerster in de kosten te verwijzen.

Middelen en voornaamste argumenten

In de bestreden beschikking heeft de Commissie steun die
tussen 1995 en 2002 aan TV2/DANMARK is toegekend in de
vorm van opbrengsten uit retributies en enkele andere maatre-
gelen, verenigbaar met de gemeenschappelijke markt verklaard,
behalve wat betreft een bedrag van 628,2 miljoen DKK dat,
naar het oordeel van de Commissie, ontoelaatbare staatssteun
vormt en door het Koninkrijk Denemarken van TV2|
DANMARK A[S moet worden teruggevorderd. Verzoekster
vordert nietigverklaring van het gedeelte van de beschikking
waarin de Commissie een deel van de steun verenigbaar met de
gemeenschappelijke markt verklaart.

Volgens verzoekster heeft de Commissie zich een onjuist
oordeel gevormd bij haar onderzoek van de vraag, of de open-
baredienstverplichtingen van TV2/DANMARK A[S voldoende
nauwkeurig zijn omschreven, aangezien zij heeft geconcludeerd
dat het volledige programma-aanbod van TV2/DANMARK A/S
een openbaredienstactiviteit vormt. Dit bemoeilijkt het onder-
zoek van de vraag of de Deense staat de communautaire mede-
dingingsregels, inzonderheid de artikelen 87, lid 1, EG en 86,
lid 2, EG, heeft geéerbiedigd en in de toekomst zal eerbiedigen.

Verzoekster betoogt voorts, dat de Commissie een onjuiste
methode hanteert bij haar beoordeling of de vastgestelde steun
in de zin van artikel 87, lid 1, EG ingevolge artikel 86, lid 2,
EG verenigbaar is met de gemeenschappelijke markt, daar deze
methode geen rekening houdt met het bestaan van indirecte
(horizontale) staatssteun (kruissubsidie), in strijd met artikel 87,
lid 1, EG,

— het mededingingsbeperkende gedrag van TV2/DANMARK
A[S op de markt voor aanbod van televisiereclame kan niet
noodzakelijk zijn voor de vervulling van openbaredienstver-
plichtingen door deze onderneming uit hoofde van
artikel 86, lid 2, EG, zodat artikel 87, lid 1, onbeperkt geldt
voor het gedrag van TV2/[DANMARK A/S op de commer-
ciéle markten;

— de Commissie heeft alleen onderzocht, of een eventuele
overcompensatie door de staat (de rechtstreekse verticale,
verboden staatssteun) is aangewend ter ondersteuning van
de commerciéle activiteiten, en niet of de compensatie door
de staat (de rechtstreekse verticale, goedgekeurde steun) is
aangewend voor het behalen van een economisch voordeel
binnen de economische activiteiten, waardoor de mededin-
ging is verstoord;

— het door de Commissie toegepaste ,stand alone” criterium is
in casu niet van toepassing, omdat het berust op een verge-

lijking van de kosten van de concurrenten van TV2|
DANMARK A/[S (in plaats van de eigen kosten van deze
laatste) met de inkomsten van TV2/DANMARK A/[S uit
commerciéle activiteiten. Daardoor miskent dit criterium
eventuele verschillen in effectiviteitsniveau, met als gevolg
dat het niet volledig weergeeft in hoeverre de commerciéle
activiteiten van TV2/DANMARK A[S via kruissubsidiéring
een economisch voordeel hebben genoten waardoor de
mededinging is vervalst;

— het door de Commissie toegepaste prijscriterium is in casu
evenmin van toepassing.

Beroep, op 13 augustus 2004 ingesteld door TV Danmark
A[S en Kanal 5 Denmark Ltd. tegen Commissie van de
Europese Gemeenschappen

(Zaak T-336/04)
(2004/C 262/95)

(Procestaal: Engels)

Bij het Gerecht van eerste aanleg van de Europese Gemeen-
schappen is op 13 augustus 2004 beroep ingesteld tegen de
Commissie van de Europese Gemeenschappen door TV
Danmark A[S, gevestigd te Kopenhagen (Denemarken), en
Kanal 5 Denmark Ltd., gevestigd te Hounslow (Verenigd
Koninkrijk), beide vertegenwoordigd door D. Vandermeersch,
K. Karl en H. Peytz, advocaten, domicilie hebbende te Luxem-
burg.

Verzoeksters concluderen dat het het Gerecht behage:

— Artikel 1 van beschikking C 2/03 van de Commissie van 19
mei 2004 inzake staatssteun voor de Deense openbare
omroep TV2/DANMARK door retributicopbrengsten en
andere maatregelen, nietig te verklaren, voorzover in die
beschikking wordt geoordeeld dat steun die tussen 1995 en
2002 in de vorm van retributicopbrengsten en andere
maatregelen aan TV2/DANMARK is toegekend, ingevolge
artikel 86, lid 2, EG verenigbaar is met de gemeenschappe-
lijke markt.

— Verweerster in de kosten te verwijzen.

Middelen en voornaamste argumenten

In de bestreden beschikking heeft de Commissie geoordeeld dat
tussen 1995 en 2002 staatssteun in de zin van artikel 87, lid 1,
EG is verleend aan de Deense openbare zender TV2/
DANMARK. De Commissie heeft geconcludeerd dat die steun
ingevolge artikel 86, lid 2, EG verenigbaar is met de gemeen-
schappelijke markt, behalve wat betreft een overcompensatie
ten bedrage van 628,2 miljoen DKK, die door TV2/DANMARK
A[S moet worden terugbetaald.



C 26252

Publicatieblad van de Europese Unie

23.10.2004

Verzoeksters vorderen nietigverklaring van artikel 1 van de
beschikking voorzover daarin een deel van de steun verenig-
baar met de gemeenschappelijke markt wordt verklaard. Door
dit deel van de beschikking vast te stellen, heeft de Commissie
de artikelen 86, lid 2, 87 en 88 EG miskend alsook het aan het
EG-Verdrag gehechte Protocol betreffende het openbareom-
roepstelsel in de lidstaten.

De Commissie heeft de artikelen 87 en 88 EG geschonden
doordat zij, na te hebben vastgesteld dat de steun nieuwe steun
was, niettemin tot het oordeel is gekomen dat de steun (afge-
zien van het als overcompensatie te beschouwen bedrag)
verenigbaar was met de gemeenschappelijke markt. Zij had
juist moeten vaststellen dat het volledige steunbedrag wegens
niet-aanmelding onrechtmatig was.

Verzoeksters betogen voorts dat de Commissie de artikelen 86,
lid 2, 87 en 88 EG en het Protocol heeft geschonden door te
oordelen, dat alle kosten van TV2 verband houden met openba-
redienstverplichtingen en derhalve door de staat kunnen
worden vergoed, ook al ontbreekt een voldoende nauwkeurige
omschrijving van de openbaredienstverplichtingen van TV2. De
Commissie heeft die artikelen ook geschonden doordat zij de
staatssteun heeft goedgekeurd op basis van het criterium of
TV2 trachtte haar ,inkomsten te maximaliseren” en de bewijs-
last op verzoeksters heeft gelegd. Zij heeft een kennelijke
beoordelingsfout gemaakt door bewijzen dat TV2 de prijzen
van een efficiénte zelfstandige marktdeelnemer onderschreed,
terzijde te leggen.

0ok heeft de Commissie artikel 86, lid 2, EG en het Protocol
geschonden door de steun goed te keuren ondanks haar twijfels
omtrent het prijsgedrag van TV2 en het prijsniveau in Dene-
marken. De Commissie heeft voorts in strijd met artikel 86, lid
2, EG gehandeld door niet te onderzoeken of de nettokosten
van TV2 evenredig waren aan de openbaredienstverplichtingen
en door te aanvaarden dat er geen althans onvoldoende Deens
openbaar toezicht was op de vervulling door TV2 van haar
openbaredienstverplichtingen.

Beroep, op 11 augustus 2004 ingesteld door Centro
Europa 7 srl tegen Commissie van Europese Gemeen-
schappen

(Zaak T-338/04)
(2004/C 262/96)
(Procestaal: Italiaans)

Bij het Gerecht van eerste aanleg van de Europese Gemeen-
schappen is op 11 augustus 2004 beroep ingesteld tegen de
Commissie van de Europese Gemeenschappen door Centro
Europa 7 stl, vertegenwoordigd door V. Ripa di Meana en
R. Mastroianni, advocaten.

Verzoekster concludeert dat het het Gerecht behage:

— nietig te verklaren de beschikking om geen gevolg te geven
aan de door verzoekster op 18 oktober 2001 ingediende

klacht, die bij brief van 4 juni 2004 van de directeur van
DG Mededinging, de heer Menshing, aan verzoekster is
meegedeeld en bij telefax van 9 juni 2004, nr. D(2004)/471
aan verzoekster is toegezonden;

— de Commissie te verwijzen in de kosten.

Middelen en voornaamste argumenten

Verzoekster heeft in juli 1999 deelgenomen aan de aanbeste-
ding in Itali€ met het oog op de afgifte van vergunningen voor
de particuliere analoge uitzending, via zendmasten, van tv-
programma’s in het binnenland, waarbij zij vergunning heeft
verkregen voor de ,free-to-air’-activiteit voor een duur van zes
jaar, met mogelijkheid tot verlenging met nog eens zes jaar.
Tot op heden heeft verzoekster de eigenlijke ,free-to-air’-
uitzendactiviteit echter niet kunnen uitoefenen, omdat haar niet
de frequenties zijn toegewezen waarop zij krachtens de vergun-
ning recht heeft. In feite kon de verwezenlijking van het natio-
nale frequentieplan, waardoor haar gewettigde verwachtingen
zouden kunnen worden geéerbiedigd, niet worden voltooid,
omdat de frequenties op basis van de van kracht zijnde Itali-
aanse regelgeving worden bezet door televisiezenders die geen
vergunning hebben gekregen of die hun activiteit hebben
kunnen voortzetten op basis van de bij wet nr. 249 van 1997
ingevoerde ,overgangsregeling”. Derhalve heeft de voortzetting
van de activiteit van het derde net van de groep Mediaset (Rete-
quattro) het onmogelijk gemaakt om de noodzakelijke frequen-
ties vrij te maken zodat verzoekster kon beginnen met haar
uitzendingen, zoals op basis van de verleende uitzend-vergun-
ning was vereist.

Het beroep richt zich tegen het besluit om geen gevolg te geven
aan de klacht dat de hierboven omschreven situatie en het
verzoek aan de Commissie krachtens artikel 86, lid 3, EG tot
verstoring van de mededinging leidt, aangezien sprake is van
maatregelen die zijn vastgesteld ten gunste van de onderneming
(RTI), waaraan de Italiaanse rechtsorde een bijzonder recht
heeft verleend.

Tot staving van haar betoog beroept verzoekster zich op schen-
ding van de artikelen 82 EG en 86 EG en schending van de
motiveringsplicht, doordat verweerster:

— de betrokken klacht niet nauwkeurig heeft onderzocht,
aangezien zij niet is ingegaan op het primaire middel,
betreffende discriminatie bij de toegang tot de markt voor
tv-uitzendingen;

— in het kader van de vaststelling van de bestreden handeling
eraan voorbij is gegaan, dat de maatregelen die de Italiaanse
autoriteit bij de uitsluiting van Europa 7 van de markt voor
tv-uitzendingen heeft getroffen of nagelaten, de machtspo-
sitie van de zender RTI heeft versterkt.

— verzuimd heeft de gevolgen van de inwerkingtreding van
wet nr. 112 van 2004 voor verzoeksters positie in aanmer-
king te nemen. In dit verband beroept verzoekster zich
tevens op schending van het algemeen beginsel van behoor-
lijk bestuur, zoals neergelegd in artikel 47 van het Handvest
van de grondrechten.



