This document is an excerpt from the EUR-Lex website
Document 52012PC0356
Proposal for a COUNCIL DECISION authorising Hungary to introduce a special measure derogating from Article 193 of Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax (only the Hungarian text is authentic)
Javaslat A TANÁCS HATÁROZATA a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv 193. cikkétől eltérő különös intézkedés bevezetésének Magyarország részére történő engedélyezéséről (csak a magyar nyelvű szöveg hiteles)
Javaslat A TANÁCS HATÁROZATA a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv 193. cikkétől eltérő különös intézkedés bevezetésének Magyarország részére történő engedélyezéséről (csak a magyar nyelvű szöveg hiteles)
/* COM/2012/0356 final - 2012/0173 (NLE) */
Javaslat A TANÁCS HATÁROZATA a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv 193. cikkétől eltérő különös intézkedés bevezetésének Magyarország részére történő engedélyezéséről (csak a magyar nyelvű szöveg hiteles) /* COM/2012/0356 final - 2012/0173 (NLE) */
INDOKOLÁS 1. A JAVASLAT HÁTTERE A közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló,
2006. november 28-i 2006/112/EK irányelv[1]
(a továbbiakban: héairányelv) 395. cikke értelmében a Tanács a Bizottság
javaslata alapján, egyhangúlag eljárva bármelyik tagállamot felhatalmazhatja
arra, hogy az említett irányelvben foglaltaktól eltérő különös
intézkedéseket alkalmazzon a hozzáadottérték-adó (héa) beszedésének
egyszerűsítésére vagy az adócsalás és adókikerülés egyes típusainak
megakadályozására. Magyarország a Bizottságnál 2012. február 3-án
iktatott levelében kérelmezte, hogy két évre kapjon engedélyt a héairányelv
193. cikkétől eltérő intézkedés bevezetésére annak érdekében, hogy a
búzát és a kétszerest, a rozst, az árpát, a zabot, a kukoricát, a tritikálét, a
szójababot, az olajrepce- vagy repcemagot és a napraforgómagot beszerző
adóalanyt tekintse a hozzáadottérték-adó megfizetésére kötelezett személynek
(az ún. fordított adózás). A héairányelv 395. cikke (2) bekezdésének
megfelelően a Bizottság 2012. április 26-án kelt levelében
tájékoztatta a többi tagállamot Magyarország kérelméről. A Bizottság 2012.
május 2-án kelt levelében értesítette Magyarországot, hogy a kérelem
elbírálásához szükséges valamennyi információ a birtokában van. Magyarország kifejtette, hogy az adócsalás számos
fajtájával szembesült, amelyek során az értékesítések kiszámlázását
követően az értékesítők eltűnnek anélkül, hogy adót fizetnének
az adóhatóságnak, miközben ügyfeleik érvényes számla birtokában adólevonásra
jogosultak. Nemzeti szinten és a Közösségen belüli kereskedelem viszonylatában
egyaránt adócsalási rendszereket fedeztek fel. A Magyarország által nyújtott információk alapján
az összes levont vagy visszaigényelt héa megközelítőleg 20%-a a fent
említett mezőgazdasági termékek esetében csalást is magában foglal, és
2010. évi árakon számítva 13,5 milliárd HUF összegű becsült héaveszteséget
eredményezett az Államkincstárnak. Erre válaszul Magyarország fordított adózási
eljárást kíván alkalmazni, ezzel kizárva a csalás lehetséges eseteit oly módon,
hogy a kivetett héa hiányában az esetlegesen „hiányzó” kereskedő nem tudná
megtartani a vásárlójától beérkezett héát. Az adóköteles személy – a
héalevonásra teljes mértékben jogosult adóalany lévén – ugyanazon az
adóbevalláson vallaná be és vonná le a héát. Ez azonnal megakadályozná a
további, jelentős mértékű bevételkiesést. Ugyanakkor Magyarországnak megfelelő
ellenőrző intézkedéseket kell hoznia és be kell vezetnie a
beszámolási kötelezettséget a mezőgazdasági termékek értékesítésével
foglalkozó azon adóalanyok számára, akikre az eltérés vonatkozik, annak
érdekében, hogy biztosítsa az intézkedés megfelelő működését és
megelőzze az adócsalás más szintre (például a nyers termékek
feldolgozásának szakaszába), illetve más mezőgazdasági termékekre vagy
ágazatokra történő átvitelét. Ezen intézkedésekről tájékoztatni kell
a Bizottságot. Az intézkedés továbbá módot adna arra, hogy
alkalmazásának kétéves ideje alatt Magyarország olyan, a héairányelvvel
összeegyeztethető, szokványos és végleges ellenőrzési intézkedéseket
vezessen be, amelyekkel a javasolt végrehajtási határozatban foglalt engedély
hatályvesztése után az ilyenfajta adócsalás megelőzhető,
illetőleg az ellen fel lehet lépni. Magyarország valójában elkötelezte
magát amellett, hogy nem újítja meg az intézkedést. A jogbizonytalanság elkerülése érdekében az
eltérő intézkedés által célzott árukat a lehető legpontosabban meg
kell határozni és ezért a 2658/87/EGK tanácsi rendeletben rögzített Kombinált
Nómenklatúrát kell használni. Indokolt továbbá, hogy az intézkedés csak
feldolgozatlan, ilyen állapotban végső fogyasztásra elvben alkalmatlan
árukra vonatkozzék. 2. AZ ÉRDEKELT FELEKKEL
FOLYTATOTT KONZULTÁCIÓK EREDMÉNYEI ÉS A HATÁSVIZSGÁLATOK Konzultációra vagy külső szakértők
bevonására nem volt szükség. A határozatjavaslat célja, hogy megszüntesse a
héacsalást Magyarország mezőgazdasági piacán, ami pozitív hatással járhat. Az eltérés szűk alkalmazási köre és
időben korlátozott alkalmazása miatt e hatás mindenképpen korlátozott
lesz. 3. A JAVASLAT JOGI ELEMEI A határozat felhatalmazza Magyarországot arra,
hogy a mezőgazdasági termékek bizonyos értékesítéseinek esetében a
héafizetési kötelezettségnek az értékesítőről az adóköteles vásárlóra
történő átruházása tekintetében a héairányelvtől eltérő
intézkedést alkalmazzon. E határozat alapja a héairányelv 395. cikke. A javaslat az Európai Unió kizárólagos hatáskörébe
tartozik, ezért a szubszidiaritás elve nem alkalmazható. A határozat engedélyt ad egy tagállam számára
annak saját kérelme alapján, kötelezettséget tehát nem keletkeztet. Az időbeli hatályt és az alkalmazási kört
érintő szigorú korlátozásra tekintettel a különleges intézkedés a
kitűzött céllal arányosnak tűnik. A héairányelv 395. cikke értelmében a héára
vonatkozó közös szabályoktól kizárólag abban az esetben lehet eltérni, ha arra
a Tanács a Bizottság javaslata alapján egyhangúlag engedélyt ad. A tanácsi
határozat az egyetlen megfelelő eszköz, mivel címzettje egy adott tagállam
is lehet. 4. KÖLTSÉGVETÉSI HATÁSOK A javaslatnak nincs az Unió költségvetését
érintő vonzata. 5. KIEGÉSZÍTŐ INFORMÁCIÓK A javaslat megszüntetésre vonatkozó rendelkezést
tartalmaz. 2012/0173 (NLE) Javaslat A TANÁCS HATÁROZATA a közös hozzáadottértékadó-rendszerről
szóló 2006/112/EK irányelv 193. cikkétől eltérő különös intézkedés
bevezetésének Magyarország részére történő engedélyezéséről (csak a magyar nyelvű szöveg
hiteles) AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA, tekintettel az Európai Unió
működéséről szóló szerződésre, tekintettel a közös
hozzáadottértékadó-rendszerről szóló, 2006. november 28-i 2006/112/EK
tanácsi irányelvre[2]
és különösen annak 395. cikke (1) bekezdésére, tekintettel az Európai Bizottság javaslatára, mivel: (1) Magyarország a Bizottságnál
2012. február 3-án iktatott levelében kérelmezte, hogy két évre kapjon
engedélyt a 2006/112/EK irányelv 193. cikkében foglalt, a
hozzáadottérték-adónak (héa) az adóhatóságok számára történő megfizetésére
kötelezett személyekre vonatkozó rendelkezésektől eltérő intézkedés
bevezetésére. Magyarország levelében említi, hogy nem kíván az engedély
megújításáért folyamodni. (2) A 2006/12/EK irányelv 395.
cikke (2) bekezdése második albekezdésének megfelelően a Bizottság 2012.
április 26-án kelt levelében tájékoztatta a többi tagállamot Magyarország
kérelméről. A Bizottság 2012. május 2-án kelt levelében értesítette
Magyarországot arról, hogy birtokában van a kérelem elbírálásához szükségesnek
ítélt valamennyi információnak. (3) A 2006/112/EK irányelv 193.
cikkének megfelelően az általános szabály az, hogy a héát az adóztatandó
termékértékesítést vagy szolgáltatást végző adóalany köteles megfizetni. A
Magyarország által kért eltérés célja, hogy egy bizonyos ideig azon adóalany
teljesítse ezt a fizetési kötelezettséget, akinek a gabonafélék és az olajos
magvak ágazatához tartozó bizonyos feldolgozatlan mezőgazdasági termékeket
értékesítettek. (4) Magyarország megállapította,
hogy ezen ágazatokon belül számos kereskedő részt vesz az adócsalás
különböző formáiban, mind a hazai, mind pedig az Unión belüli
kereskedelemben azáltal, hogy nem fizeti be az értékesítéseire kiszabott héát
az adóhatóságoknak. Vásárlóik – a héalevonásra teljes mértékben jogosult
adóalanyok lévén – továbbra is jogosultak héalevonásra. (5) A héafizetési
kötelezettségnek az értékesítőről az árubeszerző adóalanyra való
átterhelését olyan ideiglenes sürgősségi intézkedésnek szánják, amellyel
felszámolható az ilyenfajta adócsalás elkövetésének lehetősége. A szóban
forgó intézkedés két éven keresztüli alkalmazása elegendő időt hagy
Magyarországnak arra, hogy az ilyenfajta adócsalás megelőzése és az ellene
való fellépés érdekében végleges és a 2006/112/EK irányelvvel
összeegyeztethető intézkedéseket vezessen be. (6) Az adócsalásnak a termékek
feldolgozási szintjére, más termékekre és ágazatokra történő átvitelének
megelőzése érdekében Magyarországnak megfelelő ellenőrző
intézkedéseket és beszámolási kötelezettségeket kell bevezetnie, és
ezekről értesítenie kell a Bizottságot. (7) Annak érdekében, hogy az
eltérésről szóló intézkedés alkalmazása csak bizonyos mezőgazdasági
termékekre korlátozódjék, és hogy a jogbiztonság ne kerüljön veszélybe, az
említett intézkedés által érintett áruk megnevezéséhez célszerű a vám- és
a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, 1987.
július 23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelettel[3]
rögzített Kombinált Nómenklatúrát alkalmazni. (8) Az intézkedés arányos a
célkitűzésekkel, mivel időben korlátozott, és alkalmazása nem
általános, hanem csak néhány olyan, gondosan meghatározott termékre vonatkozik,
amely eredeti állapotában végső fogyasztásra elvben alkalmatlan, és
amellyel kapcsolatban az adócsalás jelentős héabevétel-veszteséget
eredményezett. (9) Ez a különös intézkedés nem
módosítja a végső fogyasztás szakaszában Magyarország bevételét
képező teljes héaösszeget, és nem lesz kedvezőtlen hatással az
Uniónak a héából származó saját forrásaira, ELFOGADTA EZT A HATÁROZATOT: 1. cikk A 2006/112/EK irányelv 193. cikkétől
eltérve Magyarország engedélyt kap arra, hogy a 2658/87/EGK rendelet szerinti
Kombinált Nómenklatúrában szereplő alábbi áruk esetében az azokat
beszerző adóalanyt tekintse a hozzáadottérték-adó megfizetésére kötelezett
személynek: KN-kód || Termék 1001 || Búza és kétszeres 1002 || Rozs 1003 || Árpa 1004 || Zab 1005 || Kukorica 1008 60 00 || Tritikálé 1201 || Szójabab, törve is 1205 || Olajrepce- vagy repcemag, törve is 1206 00 || Napraforgómag, törve is 2. cikk Az 1. cikk alkalmazásának feltétele, hogy
Magyarország megfelelő és hatékony ellenőrzési intézkedéseket,
valamint beszámolási kötelezettségeket vezessen be az e határozat által
érintett árukat értékesítő adóalanyokra vonatkozóan. Magyarország értesíti a Bizottságot az
első bekezdésben említett intézkedések és kötelezettségek
bevezetéséről. 3. cikk Ez a határozat a róla szóló értesítés napjától
számított két évig alkalmazandó. 4. cikk Ennek a határozatnak Magyarország a címzettje. Kelt Brüsszelben, a
Tanács részéről az
elnök [1] HL L 347., 2006.12.11., 1. o. [2] HL L 347., 2006.12.11., 1. o. [3] HL L 256., 1987.9.7., 1. o.